Geschiedenis van Peugeot motorfietsen:
De letters 'PF' in het motorblok staan voor 'Peugeot Frères' (Gebroeders Peugeot)Peugeot P 108 (250 cc) uit 1928 Cycles Peugeot S.A, Valentigney, (Doubs), later Motorcycles Peugeot, Paris, Neuilly-sur-Seine en Montbeliard. Peugeot produceerde al vanaf 1899 motorfietsen bouwde en was erg actief in de racerij. De eerste Peugeot-motorfietsen hadden Zédèl-motorblokken die aan de voorste framebuis geklemd zaten. In 1902 volgde een model met de zgn. “nieuwe Werner positie”, dus met het blok onder in het frame. Eind 1902 kwamen er eigen blokken, die echter nog precies op de Zédèl-blokken leken. Er stond zelfs Peugeot-Zédèl in het carter gegoten. In 1904 kwamen er echte Peugeot-blokken. In 1905 kwamen er zelfs vier nieuwe motorblokken, allemaal V-twins. In 1920 brak Peugeot echt door met een door Jean Antoinescu ontwikkelde 498 cc kopklep-paralleltwin. In de jaren 1920 werden tweetakten, zij- en kopklepmodellen tot 347 cc gebouwd. In dat jaar werd ook het bedrijf Cycles Peugeot opgericht, dat zich alleen op motorfietsen richtte. In de jaren 1930, nadat de motorfietsenfabriek gescheiden was van de autoproductie, richtte men zich op viertakten van 350- en 500 cc. Na de Tweede Wereldoorlog kwamen er lichte tweetakten van 98- tot 246 cc en scooters. Na 1958 werden uitsluitend bromfietsen en fietsen geproduceerd. In de loop der jaren waren diverse merken door Peugeot overgenomen, zoals Griffon (ca. 1927), Magnat-Debon, Terrot en Automoto (jaren '30). Ook het Spaanse merk Movesa was verbonden met Peugeot.

home |  terug