AUDI AG kent een bewogen geschiedenis. Al in de 19de eeuw waren de voorlopers van het bedrijf actief met het bouwen van auto's en krachtbronnen. August Horch was bij deze beginfase betrokken. Hij geldt als een van de Duitse pioniers in de autobranche.
August Horch studeerde af aan de Technische Hogeschool in Mittweida (Saksen). Hij kwam eerst in de motorenbouw terecht en werd erna afdelingshoofd van de automobielproductie bij Carl Benz in Mannheim. In 1899 ging hij zelfstandig verder. Op 14 november van dat jaar richtte hij in Keulen de Horch & Cie. Motorwagen Werke op.In 1902 vertrok Horch naar Reichenbach en in 1904 naar Zwickau, beide in de Oost-Duitse deelstaat Saksen. Daar werd zijn bedrijf een naamloze vennootschap. Na een verschil van inzicht tussen Horch en de directie en raad van commissarissen, verliet de oprichter in 1909 zijn bedrijf. Hij begon in Zwickau meteen met een nieuwe onderneming.Omdat hij zijn naam niet meer als bedrijfsnaam kon voeren, onder meer omdat deze een geregistreerd handelsmerk was, koos hij voor een nieuwe naam. Onder Audi, de Latijnse vertaling van zijn Duitse naam Horch (luister), ging hij aan de slag. Het idee om de Latijnse gebiedende wijs van het Duitse höre/horch te gebruiken, kwam van de zoon van een zakenpartner. De jongen had meegekregen dat een nieuwe bedrijfsnaam nodig was. In de tijd erna ondertekende August Horch zijn brieven vaak met 'Ihr Audi-Horch'. In december 1914 werd van de Audi Automobilwerke GmbH een AG (naamloze vennootschap) gemaakt.Van begin af aan maakte Audi naam met autosportsuccessen. Dankzij de overwinningen in de Österreichische Alpenfahrt van 1911 tot en met 1914 lukte het August Horch om zijn merk Audi binnen enkele jaren internationale bekendheid te geven. De succesvolle Audi Type C 14/35 pk kreeg al snel de bijnaam 'Alpensieger'.Na de Eerste Wereldoorlog trok August Horch zich terug uit de onderneming. Hij verhuisde naar Berlijn, waar hij weer aan de slag ging als automobielexpert.

Het Audi-logo, de vier ringen, symboliseert de samenvoeging in 1932 van vier merken die tot dan toe onafhankelijk opereerden: Audi, DKW, Horch en Wanderer. In 1969 fuseerde Auto Union GmbH met NSU Motorenwerke AG. De stamvaders van het huidige AUDI AG kort beschreven:
Horch
Aan het einde van de 19de eeuw waren er in Duitsland al enkele bedrijven die auto's bouwden. Een daarvan was August Horch & Cie., op 14 november 1899 opgericht in Keulen. August Horch is een van de pioniers in de ontwikkeling van de autotechniek. Voordat hij als ondernemer aan de slag ging, had hij onder andere drie jaar de leiding over de autobouw bij Carl Benz in Mannheim. In 1904 verhuisde August Horch zijn bedrijf naar Zwickau en maakte er een naamloze vennootschap van. Al in 1909 verliet hij zijn firma. Sinds die tijd zijn zijn auto's bekend onder de merknaam Audi.
Audi
Het nieuwe bedrijf dat August Horch op 16 juli 1909 in Zwickau oprichtte, mocht om handelsrechtelijke redenen niet meer zijn naam dragen. Er werd gekozen voor Audi, de Latijnse vertaling van Horch. Daarom ging de tweede onderneming van August Horch op 25 april 1910 in Zwickau van start als Audi Automobilwerke GmbH.

Wanderer
De technici Johann Baptist Winklhofer en Richard Adolf Jaenicke hadden sinds 1885 in Chemnitz een werkplaats voor fietsreparaties. Zij begonnen al snel de populaire tweewielers zelf te bouwen onder de merknaam Wanderer. In 1896 werd de fabriek omgedoopt tot Wanderer Fahrradwerke AG. In 1902 ontstond bij Wanderer de eerste motorfiets. De gedachte om de productie met auto's uit te breiden, werd in 1913 concreet. Met de kleine, tweepersoons 'Puppchen' begon Wanderer aan een enkele decennia durende periode in de geschiedenis van het merk.

DKW
Wat later als DKW bekend zou worden, begon in 1902 in Chemnitz als Rasmussen & Ernst. De firma verhuisde in 1907 naar Zschopau (Saksen). In eerste instantie werden er ontvetters voor stoominstallaties, spatborden, autoverlichting, vulkaniseerapparaten en allerlei soorten centrifuges gebouwd.In 1916 begon oprichter Jörgen Skafte Rasmussen proeven met een stoomauto. Hiervoor liet hij de naam DKW vastleggen. In 1919 stapte de inmiddels Zschopauer Motorenwerke geheten firma over op de bouw van kleine tweetaktmotoren. Deze vormden vanaf 1922 de basis voor wat het zeer succesvolle motormerk DKW zou worden. In 1928 kwam de eerste auto van DKW op de markt.

Auto Union AG, Chemnitz
Op initiatief van de Sächsische Staatsbank bundelden op 29 juni 1932 Audi, Horch en de Zschopauer Motorenwerke/DKW hun krachten onder de naam Auto Union AG. Tegelijkertijd werd met Wanderer een koop- en pachtovereenkomst gesloten met betrekking tot de autotak van Wanderer. Het nieuwe concern werd gevestigd in Chemnitz.Auto Union AG was meteen de op één na grootste autofabrikant van Duitsland. Het logo bestond uit vier ineengevlochten ringen, als symbool voor de onlosmakelijke eenheid tussen de vier bedrijven die in elkaar waren opgegaan.De merknamen Audi, DKW, Horch en Wanderer bleven bestaan. Elk merk kreeg binnen het concern een eigen marktsegment toegewezen. DKW ging verder met motoren en kleine auto's, Wanderer bediende de middenklasse, Audi was er voor de hogere middenklasse en Horch voor het topsegment.

Auto Union GmbH, Ingolstadt
In 1945, na afloop van de Tweede Wereldoorlog, kwam Auto Union AG in de Russische bezettingszone te liggen. Het bedrijf werd onteigend. Belangrijke medewerkers trokken daarop naar Beieren en startten in 1949 in Ingolstadt een nieuwe vennootschap: Auto Union GmbH. Dit bedrijf zette de traditie van de vier ringen voort. In eerste instantie bestond de productie uit beproefde DKW motoren, auto's en bestelauto's met tweetaktmotoren.In 1965 bracht Auto Union voor het eerst na de Tweede Wereldoorlog een model met viertaktmotor op de markt. Daarmee begon een nieuw tijdperk en dat vroeg om een nieuwe naam. Daarom beleefde het traditierijke Audi een herdebuut. Niet lang erna was het in Ingolstadt gedaan met de productie van tweetakt DKW's. Er werden alleen nog viertaktauto's onder de merknaam Audi geïntroduceerd.Ook in een ander opzicht was een nieuw tijdperk aangebroken. De onderneming behoorde sinds 1965 namelijk tot het Volkswagen-concern.

Na afloop van de Tweede Wereldoorlog in 1945, kwam Auto Union AG in de Sovjet-zone te liggen en werd het bedrijf onteigend. De productiefaciliteiten werden weggehaald en het bedrijf verdween in 1948 uit het handelsregister van Chemnitz.
Belangrijke medewerkers van Auto Union waren direct aan het einde van de oorlog naar Beieren getrokken. Eind 1945 werd in de oude garnizoensstad Ingolstadt een magazijn voor Auto Union onderdelen geopend. Uit dit depot kwam op 2 september 1949 Auto Union GmbH voort. Dit nieuwe bedrijf ging verder in de goede traditie van de vier ringen.In eerste instantie bestond het aanbod uit de beproefde DKW modellen met tweetaktmotoren. Deze simpele, robuuste en betrouwbare auto's en motoren waren ideaal voor de eerste naoorlogse jaren waarin aan veel gebrek was.Op de exportbeurs in Hannover werden in het voorjaar van 1949 de bedrijfsauto DKW F 89 L Schnellaster en de motorfiets DKW RT 125 W gepresenteerd. Hiermee begon de productie in Ingolstadt. Tegelijkertijd werd achter de schermen aan een nieuw automodel van DKW gewerkt, waarvan de productie in de zomer van 1950 in een nieuwe fabriek in Düsseldorf startte.Vanaf 1954 kocht Friedrich Flick stap voor stap steeds meer aandelen in Auto Union GmbH. Zijn doel was om op de middellange termijn een sterke partner voor Auto Union te vinden. Die vond hij in Daimler-Benz, dat in april 1958 88 procent van de aandelen overnam. Een jaar later werd Auto Union een 100% dochter van Daimler-Benz.

DKW hield vast aan tweetaktmotoren, waardoor de verkoopcijfers vanaf het begin van de jaren zestig een dalende lijn vertoonden. Daarom stuurde Daimler-Benz ingenieur Ludwig Kraus als technisch directeur naar Ingolstadt. Hij nam een 'cadeau' mee in de vorm van een viercilinder viertaktmotor voor de nieuwe DKW F 102.
Het nieuwe model kwam in 1965 op de markt. Het was de eerste auto van Auto Union met viertaktmotor sinds de Tweede Wereldoorlog. Dit betekende het begin van een nieuw tijdperk en dit feit werd met een nieuwe merknaam bekrachtigd. De wedergeboorte van Audi, rijk aan historie, was een feit.Voor de Audi van Auto Union, een auto die in eerste instantie geen verdere aanduiding meekreeg, werd veel reclame gemaakt. Het model werd zeer populair en bleef tot 1972 in productie. In de loop der jaren werden techniek en uiterlijk gemoderniseerd.Ook in ander opzicht begon in Ingolstadt een nieuw tijdperk. Sinds 1965 behoort de onderneming tot het Volkswagen concern. In eerste instantie liet de nieuwe eigenaar de technici in Ingolstadt geen eigen modellen ontwikkelen. Het was de bedoeling om de productiecapaciteit in Ingolstadt te benutten voor de VW Kever.Ludwig Kraus, hoofd van de ontwikkelingsafdeling en directielid, trok zich daar niets van aan en werkte in het geheim aan een nieuw model. De concerntop in Wolfsburg gaf achteraf goedkeuring voor deze auto, die in november 1968 in Ingolstadt aan de internationale media werd gepresenteerd. Welke auto dit was? De Audi 100.De Audi 100 was het eerste model dat geen band had met DKW. De nieuwe Audi werd een enorm succes. Daarmee bewezen de ontwerpers hun gelijk en de Audi 100 zorgde er ook voor dat Auto Union zelfstandig bleef.

home |  terug

sorteren op datum |  sorteren op merk+model

<<     1 2 3 4    >>




<<     1 2 3 4    >>

home |  terug